De groep wordt verdeeld in groepjes (of de kinderen spelen individueel). De leiding heeft een voorwerp of een plaatje hiervan. De kinderen gaan op zoek naar iets wat verschilt met het voorwerp dat ze zelf hebben. Ze schrijven zoveel mogelijk verschillen op van wat ze hebben gevonden. Daarna wordt bekeken wat de andere gevonden hebben en hoeveel verschillen zij hebben genoteerd. Dezelfde verschillen worden weggestreept op de lijst. Het groepje dat met de meeste verschillen blijft zitten wint.
Bijv: de leiding heeft een WINTERJAS
Groepje 1:
- wij hebben een ZOMERJAS
- die van ons heeft knopen i.p.v. een rits
- die van ons is NIET water afstotend
- die van ons heeft een lichte kleur
- die van ons heeft geen muts
Groepje 2:
- wij hebben een lichte kleur jas
- onze jas heeft plaatjes op de borst
Groepje 3:
- wij hebben een licht gekleurde jas
- de jas die wij hebben heeft een plastic rits i.p.v. een ijzeren variant
Groep 1 heeft gewonnen. Om te voorkomen dat groepen eindeloos verschillen kunnen noteren is het slim om er een speeltijd bij af te spreken waarin ze de dingen kunnen noteren, bijv. 3 minuten.
Nodig: voorwerpen voor het zoeken van de verschillen